දෙසතිියකින් නොවැස්සොත් ජල විදුලිය නවතියි

 
 

'පාන් පිටි දේශපාලනය'

 
 

ජාතික සංහිඳියාවේදී මාධ්‍යවේදීන්ගේ වගකීම විශාලයි

 
 

නියං තත්ත්වය උග්‍රවෙයි

 
 

එලිනිනෝ අවදානම් කලාපයට අපේ රටත්

 
 

මුල් පිටුව

 
 

මුල් පිටුව

 
 

ක්ලබ්-පාටි කොච්චර තිබුණත් මම හැම සති අන්තයේම යන ක්ලබ් එක තමයි මහරගම ධර්මායතනය

 
 

පුරුෂ සිත්තර ආත්මයක යළි ඉපදීමක්: එල්.ටී.පී. මංජු ශ්‍රීගේ නාරි දේහය

 
 

කියුබාවත් ඇමෙරිකාවේ ‘මිත්‍රත්වයේ දෑතට’ සිරවීද?

 
 

මුල් පිටුව

 
 

රටේ අනාගතය තීන්දු කරන වචන දෙකක බලය

 
 

පුංචි පැළේ ගසවෙනා

 

»
»
»
»
»
»
»
»
»


කාව්‍ය­ක­ර­ණය යනු අලුත් අලුත් දෑ නිප­ද­වීමේ පද­න­මයි

කාව්‍ය­ක­ර­ණය යනු අලුත් අලුත් දෑ නිප­ද­වීමේ පද­න­මයි

දේශ­යක් පරා­ධී­න­ත්ව­යෙන් ස්වාධී­න­ත්වය කරා ගමන් කිරීමේ දී මිනි­සාගේ චින්තන ස්වාධී­න­ත්වය මුල් තන්හිලා සැලකූ කුමා­ර­තුංග ජන­තාව දැනු­මෙන් ආඪ්‍ය කිරීම සහ එසේ ස්වාධීන චින්ත­න­යෙන් යුත් දැනු­මෙන් ආඪ්‍ය වූ ජන සමූ­හ­යක උත්පා­දක ශක්තිය වර්ධ­නය කිරීම ස්වකීය සමාජ දර්ශ­නයේ පද­නම ලෙස ගත්තේ ය. සාහිත්‍ය නිර්මා­ණ­ක­ර­ණය ද කුමා­ර­තුංග විසින් පිළි­ගන්නා ලද්දේ මිනි­සාට නව නිර්මාණ බිහි කිරී­මට පද­නම සකස් කරන භාවි­ත­යක් ලෙසිනි.
 

කව් කරන්නේ අලුත් - දෑ සිත්හි නිප­ද­වයි
සිතින් නිප­ද­වන්නේ - අතින් නව දෑ තනයි

අලුත් අලුත් දෑ නොත­නන ජාතිය ලොවැ නො නඟී
හිඟා කෑම බැරි­වුණු තැනැ ලගී ගයා මරගී
ගැමි වහ­රින් හද පොපි­යන අරුත් රසය නො හැඟී
මහ දද දන ගණ උප­දින කලැ පර දෑ අනැඟී

සිත නිද­හස් බවට
නො පමු­ණුවා පළමු කොට
නිද­හස සිය රට
ලමු යි ‍‍ෙයති දදහු ඇති­යෙන් තට

හිත නිද­හස් කරන හොඳ ම
ගුරු කම කව් මගට වැටුම
එයි­නැ­නොත් සිය දෑ පෙම
ළ දෙන්නැ කව් ලොවට පුදුම

දේශ­පා­ලන නිද­හස යනු කුමා­ර­තුං­ගට වියුක්ත සංක­ල්ප­යක් නො වී ය. පරා­ධී­න­ත්ව­යෙන් මිදුණු ස්වාධීන චින්ත­නය, ඒ ස්වාධීන චින්ත­න­යෙන් ජනිත වන නව සිතුම් පැතුම් අන්ත­ර්ගත කවි­ත්වය, මිනි­සාගේ උත්පා­දක ශක්ති­යෙහි ආබද්ධ අංග ලෙස පිළි­ගන්නා හෙතෙම නිද­හස් දැයක මුල් පෙළෙහි කවියා අසුන් ගන්වයි. ප්ලේටෝගේ පර­මා­දර්ශී ජන­ර­ජ­යෙන් පිටු­වා­හල් කෙරුණු කවි­යාට කුමා­ර­තුංග ස්වකීය පර­මා­දර්ශී නිද­හස් රාජ්‍ය­යෙහි වැද­ගත් ම ස්ථානය හිමි කර දෙයි. ඒ කවියා අහං­කාර දේශ­පා­ල­කයා මතු නො ව දෙවි­යකු කී දෙයක් වත් කරුණු නැති වැ නොඅ­ද­හ­න්නෙකි.

“සත් කරු ගත් කරු පමණ
ඔබ හට කරු­ණෙක් නොවේ
දෙවි­යකු කී දැයක් වත්
කරුණු නැති වැ නො අද­හනු”

කුමා­ර­තුංග කවිය (සාහි­ත්‍යය) යනු­වෙන් හුදු පරි­ක­ල්ප­නය ප්‍රමුඛ කර­ගත් භාව විෂ­යක ක්‍රියා­ව­ලි­යක් අර­මුණු නො කළ බව ඉහත අද­හ­ස්ව­ලින් ඉඳුරා ම පැහැ­දිලි වෙයි. ඔහුට ආසන්න සම­කා­ලික පූර්ව­ගා­මි­යකු වන විශ්ව කීර්ති­ධර කලා විචා­රක ආනන්ද කුමා­ර­ස්වාමි මිනි­සාගේ නිර්මා­ණ­ශීලී හැකි­යාව ජාති­යක උත්කෘෂ්ට බව නිර්ණය කිරී­මෙහි ලා ප්‍රමුඛ සාධ­ක­යක් වන බව 1909 තරම් කාල­යක දී මෙසේ පවසා තිබේ. ‘ජාති­යක නැග්ම හෝ බැස්මෙහි ප්‍රමා­ණය තීර­ණය වන්නේ එර­ටෙහි සාහිත්‍ය, කලා, සංගී­තය ආදියේ නැග්මෙහි හෝ බැස්මෙහි ප්‍රමා­ණය තීර­ණය මතයි. ජාති­යක තත්ත්වය ගොඩ­නැ­ඟී­මෙහි ලා ප්‍රධා­න­තම කාර්ය භාරය ඉටු කරන්නේ, කවීන් ය’. අධි­රා­ජ්‍ය­වා­දීන් මෙරට ස්ථාපිත කළ අධ්‍යා­පන ක්‍රමය ඔවුන්ගේ දේශ­පා­ලන අර­මුණු ඉලක්ක කර­ගත් අනු­කා­ර­ක­යන් බිහි කර­න්නක් බවත් සැබ­වින් ම ඉංග්‍රීසි අධ්‍යා­ප­නය යටතේ බිහි වූ ලාංකේය හා ඉන්දි­යානු පිරිස් පරි­ස­මා­ප්ත­යෙන් ම උගත් ප්‍රජා­වක් නො වූ බවත්, ආත්මය විනාශ කර­ගත් පර­ම්ප­රා­වක් වූ බවත් කුමා­ර­ස්වාමි පෙන්වා දී තිබේ. ඉන්දි­යාවේ හා ලංකාවේ එව­කට ක්‍රියා­ත්මක වූ ඉංග්‍රීසි අධ්‍යා­පන ක්‍රමය කුමා­ර­ස්වා­මිට අනුව කලා රස­වි­න්ද­නය විනාශ කිරී­ම­ටත් සංවේ­දී­භා­වය විනාශ කිරී­ම­ටත් සමත් අනිටු විපාක ගෙන දෙන්නක් ම විය.


පරා­ධී­න­ත්ව­යෙන් අත්මි­ඳීම යනු බට­හිර අධි­රා­ජ්‍ය­වාදී ග්‍රහ­ණ­යෙන් මතු නො ව දේශීය හෝ වේවා පෙර­දිග හෝ වේවා සක­ල­විධ අග­ති­ව­ලින් නිද­හස් වීම බව කුමා­ර­තුංග සැලකූ වග ඔහු පුරාණ අකු­රු­ක­ර­ණය පොත් පෙළෙන් ගණ දෙවි හෑල්ල ඉවත් කොට, ඒ වෙනු­වට අකුරු සැහැල්ල නමින් අලු­තින් පබ­ඳන ලද කෘති­යක් එක් කිරී­මෙන් පැහැ­දිලි වෙයි.
“මේ පොත් පෙළේ සතර වැන්න වූයේ ගණ දෙවි සැහැල්ල යැ. සිංහල දරු­වන්ට ඒ නුසු­දුසු යැ යනු අපගේ මතය යි. භාෂාව ද වර­දින් ගහන යැ, අද­හස් දීන බවට හිත යැ. එවැනි භාෂා­යෙන් එවැනි අද­හස් දරු­වන්ගේ හිතට වැද්දීම අප­රා­ධ­යෙකි. එයට හවුල් වන්නට නොකැ­මැති වූ අපි මේ අභි­නව ග්‍රන්ථය නිපැ­ද­වූමු.”
මිනිසා විසින් නිප­ද­වනු ලබන දැනුම අදෘ­ශ්‍ය­මාන දේව වර­මක ඵල­යක් ලෙස පිළි­ගැ­නී­මට කුමා­ර­තුංග අක­මැති වූවා පම­ණක් නො ව කිය­වන නුවණ පොත් පෙළේ සවන පොතෙහි ඇතු­ළත් කෙරුණු ‘ගණි­සුරු විදු­ලිය පන්දම’ නමැති පැදි පෙළෙන් ගණ දෙවි­යන්ගේ සොඬ­ගට විදු­ලිය පන්ද­මක් දී, මඟ යන බස­ය­කට නංවා නවීන විද්‍යා­ත්මක දියු­ණුව හමු­වෙහි දෙවි­යන් අස­රණ වන සැටි ද නිරූ­ප­ණය කරයි. අව­සන ගණි­සුරු ලවා ම කිය­වන මේ අද­හස්, එක් පර­පු­රක් නිර්මා­ණය කළ ඥානය ඊළඟ පර­පුර විසින් අති­ක්‍ර­ම­ණය කිරීමේ ශිෂ්ටා­චා­ර­යක වර්ධ­නයේ වැද­ගත් ම සාධ­කය පිළි­බඳ කුමා­ර­තුං­ග­යන්ගේ දැක්ම හෙළි කරන තැනකි:

පෙණෙ­හෙ­ල්ලක් වන­මින් යන
පිටි­ස­රයා පවා මෙ දින
විදු­ලිය පන්ද­මක් යොදන
බව දැන් නම් මටත් පෙනෙන

මොනරා වාහන නියමේ
ම - සොහො­වුරා කතර ගමේ
යෙදේ යැ ඇතු නැග වැඩමේ
සුදුසු නො වෙ ද සම­යට මේ

යතත් ගොනකු නැඟැ නිය­මෙන්
ම ගේ පියා කල් යෑමෙන්
අව­හොත් කොළ­ඹට මා මෙන්
ගනී රියක් නො යන සෙමෙන්

විද්‍යා තාක්ෂණ දැනුම ලොව පුරා ව්‍යාප්ත වෙමින් පැවැති වක­වා­නු­වක දැනුම සම්බන්ධ පාර­භෞ­තික සංකල්ප මෙන් ම දේව විශ්වා­සය ද සිංහල සාහිත්‍ය පරි­ම­ණ්ඩ­ල­යක ප්‍රථම වතා­වට අභි­යෝ­ග­යට ලක් වූයේ කුමා­ර­තුංග මුනි­දාස අතිනි. සිංහල කාව්‍ය ක්ෂේත්‍රයේ ප්‍රථම නූත­න­වාදී කවියා ලෙස කුමා­ර­තුංග මුනි­දාස හැඳි­න්වීම සාක­ල්‍ය­යෙන් ම යෝග්‍ය බව මේ නිර්මා­ණය සාක්ෂ්‍ය දරයි. පස්වෙනි ශ්‍රේණියේ ශිෂ්‍යත්ව විභා­ග­යට පෙනී සිටින දරු­ව­න්හට විභාග ජය­ග්‍ර­හ­ණය උදෙසා ගණ දෙවි පූජා පවත්වා ජීවම් කළ පෑන් ඔවු­න්ගේ සුර­තට ලබා දෙන්නේ කුමා­ර­තුංග මුනි­දාස මේ ප්‍රාථ­මික විශ්වාස සර­ද­මට ලක් කොට වසර හැත්තෑ පහ­ක­ටත් අධික කාල­යක ඇවෑ­මෙන් වීම උත්ප්‍රා­සය දන­වන කරු­ණක් වන්නා සේ ම කුමා­ර­තුංග මේ වන­වි­ටත් ලාංකික සමාජ පසු­ගා­මී­ත්ව­යට සිය­ව­සක් ඉදි­රි­යෙන් සිටින බව ද තහ­වුරු කර­න්නකි.


කවිය යනු හුදු භාව විෂ­යක ප්‍රපං­ච­යක් නො වන්නක් බව තහ­වුරු කළ සේ ම කුමා­ර­තුංග කවි­යක අන්ත­ර්ගත විය යුතු වැඩ­දා­යක අරුත අව­ධා­ර­ණය කර දැක්වීම ද වැද­ගත් කරු­ණකි.

අරුත යැ පදය යැ යි - පබ‍ඳෙහි දෙ කොට­සෙකි‍
පබ­ඳි­න්නහු හදෙහි - අරුත පළමු තැනේ
ඉක්බිති ඔහු විසින් - අරුත නිසි පද­යෙන්
අනූ­නට වැඩ පිණිස - පහළ කරනු ලැබේ
මෙ ලෙසින් හද පබඳ - පද පබඳ යැ දෙකෙකි
එ දෙක සැම’තින් සම - වුව එ හොඳ පබ­ඳකි
හද පබඳ පළමු මැ - කොට නිමැ­වියැ යුතු යැ
ඉක්බිති පද පබඳ - බවට නැඟියැ හැකි යැ.
හද පබඳ සපයා - ගත්තේ පද හසර
දනී නම් විසි­තුරු - පද පබ­ඳක් කෙ‍‍රෙයි
හද හිස් වූ එකකු - ‘පබ­ඳක් සප­යමි’ යි
ඉඳ ගෙනැ, කල් නසා, - කර­නුයේ විහිළු යැ

කුමා­ර­තුංග විසින් පෙන්වා දෙන ලද මේ මාහැඟි අරුත දහස් ගුණ­යක බල­වත් කම­කින් අපට දැනෙන්නේ වත්ම­නෙහි හද හිස් වූ වද පබ­ඳ­ක­රු­වන් විසින් පබ­ඳිනු ලබන කවි ‍කසළ කඳු කන්ද­රාව දකින විට ය.
කාව්‍ය හා සම්බන්ධ කුමා­ර­තුං­ගයේ ඊ ළඟ වැද­ගත් මැදි­හ­ත්වීම වන්නේ පුද්ගල සන්තා­න­ගත ආත්මීය සැම­රු­මක් අන­වශ්‍ය භාවා­ත්මක ආසක්ත වීම­කින් තොර ව කාව්‍ය­යට නැඟී­මට උත්සාහ කිරීම යි. ‘පිය­ස­මර’ කාව්‍යය පුර‍ා ඇත්තේ භාවා­ත්මක සැම­රුම් ය. පෙර­දිග සංස්කෘ­ති­වල පියා සහ පුතා අතර ඇති භාවා­ත්මක බැඳී­මෙහි අදිසි ගුණය කවි­යක් තුළ රැඳ­වීම ලෙහෙසි පහසු කාරි­යක් නො වේ. කවියා එම භාෂා ප්‍රාති­හා­ර්යය පාන්නේ භාෂාව මෙන් ම ඒ හා සම්බන්ධ විරිත ද මනා ලෙස සංයෝග කිරී­මෙනි.

ඉඳි­ගසා’ර අසාර වැ පාළු වී
අඳුරු වී යැ ගමත් දහ­වල් පවා
රට - තොටේ ඔබ නම් ගෙනැ කී බසක්
මිසැ වෙනින් සඳ­හන් පම­ණත් නො වෙයි
(පිය සමර, පි‍. 61)

සිංහල කවි­යෙහි කාව්‍ය­මය වාග් ව්‍යහා­රය පිළි­බඳ මනා වැට­හී­මක් ඇති මාර්ටින් වික්‍ර­ම­සිංහ, මුනි­දාස කුමා­ර­තුං­ගගේ පිය සමර අර­බයා කර ඇති විග්‍ර­හය මෙහි ලා දැක්වීම යෝග්‍යය.
‘පිය සමර සංක්ෂිප්ත කාව්‍ය­යක් වුව ද එය තරුණ කවීන් විසින් විමසා බැලිය යුතු රච­න­යක් වීය. පිය සමර රච­න­යෙහි දී කුමා­ර­තුංග කෝට්ටේ කාල­යෙහි කවීන් විසින් පට්ට­ග­හනු ලැබූ විරිත් නොගත්තේ ය; එළි වැට බැහැර කෙළේ ය. නූග­තුන් නොමග යවන මිහි­රි­සර නඟන විරි­තක් නොගත්තේ ය‍. උගත් කවීන් මෙන් කුක­වින් විසින් ද නැවත නැව­තත් වහ­රනු ලැබී­මෙන් අඩ පණ­වුණු පද මාලාව ද බැහැර කළේ ය. ‘තුටු සාග­රය’ හැර පැරණි කවීන්ගේ වහ­රින් මැල­වුණු අනික් අලං­කා­ර­යක් පිය සම­රෙන් සොයා ගැනීම ලෙහෙසි නොවේ.


පිය සමර රච­න­යෙහි දී බැහැර කළ යුතු තවත් වහ­ර­කට මුල් තැන දෙනු ලැබීම කුමා­ර­ණ­තුං­ගගේ කවි­ත්ව­යට හානි­කර වී ය... ‘කුමා­ර­ණ­තුං­ගගේ පිය සම­රට වස්තු වූයේ ඔහු දරු­ව­කුව සිටි කාලයේ තම මවු­පි­යන් නිසා සිතූ සිතුම් හා හැඟුණු හැඟීම් ය. රජුන්ගේ විසි­තුරු ජීවි­ත­යත් නග­ර­යෙහි අලං­කා­ර­යත් වර්ණනා කළ පැරැණි කවීන්ට රුචි වූ කිකිණි හඬ නඟන පද බහුල කෝෂය පම­ණක් නොව බස් වහර ද එවැනි වස්තු වර්ණ­න­යට අනු­චිත ය. කුමා­ර­තුංග ඒ පැරැණි පද මාලාව බැහැර කෙළේ ය. ඒ පද මාලාව වහ­රනු ලැබීම නිසා උපන් රීතිය ඒ පද­මා­ලාව නැමැති ඇඳු­මෙහි මෝස්ත­රය වැන්න. පැරැණි පද මාලාව නැමැති ඇඳුම ඉවත දැමූ කුමා­ර­ණ­තුංග එහි මෝස්ත­රය නමැති රීතිය බැහැර නො කෙළේ ය.


ඔහු ඒ රීති­යෙහි අ‍නෞචිත්‍ය දෝෂය දුටු බව ඔහුගේ කුමර ගීයෙන් හා අනික් ඇතැම් පද්‍යා­ව­ලි­න්ගෙන් හෙළි වෙයි. ‘කුමර ගී’ රච­න­යෙහි දී පිය සමර වාග් රීතිය බැහැර කරනු ලැබී­මෙන් හෙළි වන්නේ ආත්ම විවේ­ච­න­යට ද හුරු­වන සේ දියුණු වුණු ඔහුගේ අක­පට විචාර බුද්ධිය යි‍. නූග­තුන් හා තම අනු­ගා­මි­ක­යන් ද රැව­ටී­මෙන් රැක­ගත යුතු පාණ්ඩි­ත්‍ය­යක් ඔහු කෙරෙහි නොවීය.


ඔහුගේ සිත් ගත් විෂ­යන් එහි කෙළ­වර දකින ආශා­වෙන් ඔහු විචාර බුද්ධි­යෙන් උගත්තේ ය. ඔහුගේ විචාර බුද්ධිය, භාෂාව, විය­ර­ණය හා කාව්‍යය ද පිළි­බඳ දැනුම විසින් හික්ම­වනු ලැබී ය. එහෙත් එය අන්‍ය­යන්ගේ ශක්තිය මෙන් දුබල තැන් ද දකින විචාර බුද්ධි­යක් වීය. ඔහුගේ පළමු කාව්‍ය වන ‘පිය සමර’ නොපැ­සුණු බොළඳ වර්ණ­න­යෙන් හැඟු­ම්ව­ලින් තොර වූයේ ඔහුගේ ඒ විචාර බුද්ධිය නිසා ය. මෙකල බස් වහ­රින් ගිලි­හුණු පද­යෙන් හා රීති­යෙන් වැසී­මෙන් තම සිතු­ම්ව­ලට හා හැඟී­ම්ව­ලට විදග්ධ වේශ­යක් දීමට වෑයම් කිරීම අව්‍යාජ කවි­යකු වශ­යෙන් තමාට නොත­රම් කාරි­යක් යයි අවං­කව හැඟුණ බැවිනි. කුමා­ර­ණ­තුංග ‘කුමර ගී’ රච­නයේ දී පිය සමර භාෂා රීතිය බැහැර කළේ ය. (වික්‍ර­ම­සිංහ, 1957 – 9 – 20)
කුමා­ර­තුංග විසින් රචිත ළමා කාව්‍ය නිර්මාණ විම­ර්ශ­නය කරන කල දැක ගත හැකි වන්නේ කෝ‍ට්ටේ රාජ­ධානි කාල­යෙන් පසු ව සිංහල භාෂාව නිර්මා­ණා­ත්මක ප්‍රක­ර­ණ­යක භාවිත කෙරුණු ප්‍රථම අව­ස්ථාව එම ළමා කාව්‍ය නිර්මාණ සමු­ච්චය බවයි.

ළිහි­ණි­යකු වැ පියා හඹව
මුවකු ලෙසට පුතුන් ලබව
පෑ හිස මෙලො­වට බර බව
පා පර ලොව දෙසට ඔබව

වවුලු රජින්දේ

සවි­මත් අත්තෙකැ පැලැඹී
පුහු­ළම මිරිකා රස බී
කජුව අපට හෙළනු හොබී
අපිදු එය මැ සොයමු එබී

වවුලු රජින්දේ

ගඟට නො කොටැ කිසි­වෙකු හට
ගඟට පැමිණැ නො වැ උග­හට
රහට උරන රසය කහට
කහට නො වෙද පෙම ඔබ හට?

වවුලු රජින්දේ

‘වවුල් තොහුව’ නමැති මේ නිර්මා­ණය අපගේ විශේෂ අව­ධා­න­යට ලක් විය යුතු යැයි සිතමි‍. මේ නිර්මා­ණය සමාජ සංක්‍රා­න්තියේ එක් වක­වා­නු­වක පැවති ළමා ලෝකයේ විචි­ත්‍ර­ත්වය සංර­ක්ෂ­ණය කළ සංස්කෘ­තික ආලේ­ඛ්‍ය­යක් වන්නා සේ ම සාමාන්‍ය සිදු­වී­මක් දෙස අලුත් ඇස­කින් නිර්මා­ණ­ශීලී ව බැලී­මට කවි­යාට තිබූ නිර­ර්මා­ණ­ශීලී හැකි­යාව පෙන්නුම් කර­න්නකි.


කුමා­ර­තුංග විසින් නිර්මිත විශිෂ්ට කාව්‍ය නිර්මාණ තුනක විද්‍ය­මාන වන ප්‍රතිභා ශක්තිය සහ කාව්‍ය­මය වාග් ව්‍යව­හා­රය පිළි­බඳ සඳ­හන් කර­මින් මේ ලිපිය නිම කර­න්නට අද­හස් කරමි. ‘නැළ­ැවිල්ල’, ‘මල් බස්’ සහ ‘හාවාගේ වග’ යන කාව්‍ය නිර්මාණ අපූර්ව වස්තු නිර්මා­ණය සම්බ­න්ධ­යෙන් කුමා­ර­තුංග සතුව පැවති ප්‍රතිභා ශක්තිය විදහා දක්වන අතර ඒ නිර්මාණ සඳහා උප­යුක්ත කාව්‍යෝ­චිත වාග් ව්‍යව­හා­රය සිංහල කවිය නව යුග­ය­කට සංක්‍ර­ම­ණය වෙමින් පැවති වක­වා­නු­වක ඊට අවශ්‍ය ප්‍රකා­ශන රීතිය පාදා දීමක් ලෙස හැඳි­න්වීම යෝග්‍යය.


කර්තෘට ලියන්න | මුද්‍රණය සඳහා

ප්‍රධාන පිටුව කතුවැකිය විශේෂාංග සත්මඬල ව්‍යාපාරික සිත් මල් යාය තීරු ලිපි රසඳුන අභාවයන්