‍පක්ෂ හතරක් කැඩෙන ලකුණු

 
 

ආර්ථික-තාක්ෂණික දියුණුවට උඩින් හිතක්-පපුවක් ඇති මිනිසෙක්!

 
 

ලෝක ආර්ථික සමුළුව ජගත් තාක්ෂණ විප්ලවයට ශ්‍රී ලංකාවත් කැඳවීමක්

 
 

පැමිණිලි ගොඩකින් ගැබ්බරව දුක් විඳින පොලිස් කොමිසම

 
 

සිංහරාජයේ දිය උල්පත් සිඳී යාද?

 
 

මුල් පිටුව

 
 

මුල් පිටුව

 
 

මං හැදුවේ ගොඩනැගිල්ලක් නෙමෙයි නුවරට නුවරක්

 
 

මුල් පිටුව

 
 

හොස්ටල් කොලම

 
 

පුංචි පැළේ ගසවෙනා

 
 

රසිකත්වයෙන් දුරස් වීම වෙනුවට රසිකත්වය වෙත හැඩතලමය කැඳවීමක්

 

»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»


කවි කල්පනා

මෑණි­යනි

හෙළ සාහිත විලේ දිනු කත් ­ත­ඹර වැට
මැද මහ පියුම මුකු­ලිත වී වැටෙන විට
සර­සවි හැඬී නෙත තවරා කඳුළු කැට
ඔබ නොව මළේ හද­වත යැයි දැනුණි මට

පඬු පැහැ ගැහෙන වෙල් යායේ දුක පෙන්නා
මා ඔය සිසිල ජල කඳ වියැකී යන්නා
වර­පට ගොළු ව බිඟු­වැල් ඉව­තට පැන්නා
ඔබෙ දිය­ණිය හඬයි කවි­යෙහි රස දන්නා

විදු සක්විතුන් පරදා බුදු ගුණ කීයේ
ඔබ සත්ස­රය දිය­දම මුව බැඳි‍ ­ගීයේ
සව­නට බඳුන් වූයේ මිහි­රකි මීයේ
අම්මේ ඔබෙ සෙවණ දුටු සිහි­නෙකි ඊයේ

පියු­මිය පිබිදි කාකත පා සරණ යුගේ
කෙවි­ලිය නැඟූ කවි හඬ හෙළ අඹර දිගේ
නිස­ලය පරි­ස­රය ඔබ නැති සොවි­නි‍ හැ‍ඟේ
නොනැ‍ඟෙද මෙයින් පසු ගීතය කොළඹ යුගේ

සර­සවි මෙවුල මත රඟ දෙන මිණි කැල්ම
ජාතික සටන් බිම උර­දෙන ජන ගැල්ම
හඳු­නා­ගත් නිසා ඔබෙ දුව හැම කල්ම
තුරු වැල් පවා මල් මෙන් පුද දෙති ඇල්ම

සැන­සිලි සුවය මට දී දරු පෙම බැන්දූ
කවි පද සිලෝ­පද රස කර­මින් කැන්දූ
පන්හිඳ අතට ගෙන බඳි­මින් ගී සින්දූ
රස කවි ලිය­න­වද සුර ලොව වෙත ඉන්දූ

තණ­කොළ පඳුරු බිඳි­මින් පිනි දිලෙන විට
මානෙල් ඕලු සිය­පත් විල පිපෙන විට
පැහැ­බ­ර‍ ­කු­සුම් මිණි මුතු කළ කිරණ වැට
විව­රණ කරනු ඇත ඔබෙ කවි රසය හෙට

චිත්‍රා අයි‍. පෙරේරා
 

සිත්තම

අග­නු­වර සිප්හලේ
බෝඩිමේ හිර­කූ­ඩුවෙ
දොර­ගුළු ටික­කට ඇරි­යාම
ගමේ ගිහින්
අපට අහිමි
අප්ප­ච්චිගෙ ගැමි දිවියේ
සොඳුරු ළමා­විය ඇහි­ඳිමි

කජු­ගස් යට
අඹ­ගස් යට
ඇළේ දොළේ
විලේ මලේ
කඳු අස්සේ
ගොළු වී තැන තැන
සැඟ­වුණ
සොඳුරු අරු­ත්බර
සිත්තම

කේ. පී. ඩබ්. ප්‍රියන්ත ජය­ලත්
 

නූතන යසෝ­ද­රාව

නේරං­ජන ගඟට උඩින්
එගොඩ වෙලා පීන­න්නට
රාහුල පුතු පැලේ තියා
පොළොව කොටයි යසෝ­දරා

කන්ථක අසු සොයා දෙන්ට
ඡන්න ඇම­ති­වරු ඇවි­දින්
රෑ ගොම්මන එළි­පත්තේ
උරු­වම් හඬ­මයි ඇහුණේ

ඉඩෝ­රයේ මුල් උදුරා
මන්දා­රම් වැහි වැටුණේ
අලි හබ­රල කොළ ගොමුවේ
දෙතනේ රන්කිරි පෙරුණේ

නර­සිහ ගාථා නොකිය ම
රාහු­ලගේ අත අල්ලන්
යසෝ­දරා කැත්ත අරන්
ගලින් ගලට පය තිබ්බේ

එච්.ඒ.සී. නිශ්ශංක
 

නුඹ

නිල් උපු­ලක රැඳවූ දිය වන් දෑස ම ය නුඹගේ
අක් බඹරු, නොසෙ­ල්වෙන වර­ලස දණට දිගු
ගුරු දූහි­තෘ­වකි, ඇ, නුඹ­ගේම රුව මැවූ
රුව වේ ය, ඔබ කිරි සපිරි පිරි වත

සසල මහද කැකෑ­රව්වූ
වැදි වැනු දියෙන් ලත් පහ­රක් සේ
සිව් තුදුස් වස­කට පෙර ඒ දවස
ගලහ හන්දිය මූල පුෂ්පා­ගා­රය’ සල
බස් රියෙන් බිමට බට තාප­සා­විය
සේල සුදු වත හැඳි කත වන්
නුඹ රුව අල්හා­දය නංව­මින් දුටු

නෙවිල් පී. විද්‍යා­රත්න
 

ගලි සහා­ය­කගේ සිති­විල්ල

උලා හලා ගඳ විල­වුන් වත්සුනු නෙක සුවඳ හමන
දුලා සලා සියො­ලඟ මිහි­බට සුර­ඹුන් පර­ද­ව­මින
විලා­සි­නිෙයා උඩින් උඩින් නැහැය වසා පා වී යන
වසුරු දුගඳ බව මින් පෙර කිසි දා දැන නොසිටි ලෙසින

සඳ­කත් මිණි පැහැ දිදු­ලන මහල් පහය තුළ වැජ­ඹෙන
කකා බිබී තලු­ම­ර­මින් පා යුග මිහි මත නොගැ­ටෙන
මහ­සල් කුල­ව­තුන් නිතර අපුල වතින අපට රවන
අපේ අතේ තැව­රෙන මුත් වසුරු අපේ බව නො ම දැන

ගලි­යක පිටු­පස එල්ලී මහ මඟ මං යන එන කොට
මගේ පන්තියේ අය­ටත් හැබෑ­වට ම මං හිරි­කිත
අත ගෑවුණ කොයි දේ වත් දැක­දැක ඉව­තට විසි කොට
පිරි­සිදු වෙන්නට හැදු­වට හෝදන්නේ කොහොම ද හිත

බුදුන් දවස නිවන් ගියා කද ඔස­වපු අයත් වසුරු
අපට කොහෙද මේ මිහි මත එවන් උතුම් බෝස­ත්වරු
සංගිලි පාල­මකි දිවිය දරු­වන් ඒ මත ය මිතුරු
නිවන සම යි දිවි තර­ණය කළොත් නැති ව උන් අන­තුරු

ආර්.එම්. පද්මිණී ශ්‍රියා­ලතා
 

ගඟ!

නිල්වලා ගඟ ගල­නවා
මං තාම කවි ලිය­නවා
වැඩට - ගෙද­රට
යනෙන මඟ­තොට
බොහෝ කවි නෙත ගැටෙ­නවා
එදා වේලට වෙහෙ­සෙනා’තර
එ’කව් මහ­මඟ හැලෙ­නවා!

හදේ ඇමිණී ඇතැම් කවි­යක්
රිදුම් කැක්කුම් ගෙනෙ­නවා
ලේ ගලා පන්හි‍ඳේ තුඩ’ගින්
පත් ඉරුව තෙත් කර­නවා!

එකල ළඟ සිටි මිතුරු පිරි­වර
කලා­තු­රෙ­කින් හමු­වෙලා
බොන තැනක
නොබොනා මෙ’මාවම
‘කට­ගැ­ස්ම­ටත්’ ගන්නවා!

දිනූ - පැර­දුණු පෙම් සටන් ගැන
‍‘පෙම හිඟා කා’ ලියූ කවි ගැන
මතක් කර රිදෙනා හදේ උන්
ආයෙ­මත් කටු අනි­නවා!

කඳුළු සිර කර බොඳ දෙනෙත් තුළ
ඉකිය සිර කර හදේ ගැඹු­රෙම
මධු­වි­තක් නොව ‘මෘදු විතක්’
(SOFT DRINK) ගෙන
එ’දුක සෝදා හරි­නවා

‘දුකේ තර­මට’ නොබිවු හින්දම
‘පණ­පි­ටින්’ තව ඉන්නවා
පෙමින් පුරවා හෘත් පේශිය
ලේවලින් කවි ලිය­නවා

නිල්වලා ගඟ ගල­නවා
මං තාම කවි ලිය­නවා!!

පිය­න්කා­රගේ බන්දුල ජය­වීර
 

ඉරි­සි­යාව

ඉරි­සියා කරමි
නුඹේ සය­නයේ
නුඹේ තනි­යට ද
නුඹ සමඟ නිඳන හිස් බවට

දමිත් විලේ­ගොඩ
 

දළ තිබූ

දළ තව වැඩෙ­න්නට දිගට
තිබූ නමුත්
මරු වැල පෑගී හදි­සියේ
මියැ­දුණු ඇතා
වළ නොදමා
මක් කර­න්නද?

සඳුන් විජේ­සිරි
 

දුකට දුකක්

පරා­ජය හමුවේ
හඬන විට අයෙක්
ලැබූ­වෙකු දිනුම
විඳිනා සතුට දුකට දුකක්

අනුර ගුණ­ති­ලක
 

එහෙම වර­දක් කරල නෑ මම

ඔයා තර­හෙන් හිටිය දව­සක
මූණු­පොත අත ගෑව සව­සක
පැරණි පෙම හමු වී අහ­ම්බෙන්
හිතින් වැල­පුණ හුදෙ­ක­ලා­වක

සැඳෑ හමු­වක මිතුරු හවු­ලක
පෙණ බුබුළු ලන අඩ අඳුර මැද
පිරිමි ඇස් කිය­වපු වෙලා­වක

හීනෙන් ඇවිත් ඉඳ­හිට
බින්දම කෙනෙක් පති­වත...
උදේ ඉර එළි­යෙන්
හොරෙන් ඔය හැඩ මූණ බල බල
හූල්ලපු තර­මට
සුළි කුණා­ටුත් ගසා යන්නැති...
බෙංගාල බොක්කට...

සීතාගෙ පති­වත
බිම්බාගෙ වත­ගොත...
සම්බුලා සත් පත්තිනි...
විඳපු විඳ­වපු ගෑනි­යෙක් මම

ඒ හැමෝ­ගෙම අක්මුල්
දුවල සම් මස් නහර ඇතු­ළට
ඔයා ඔය බුම්ම­ගෙන හිටි­යට
එහෙම වර­දක් කරල නෑ මම

සුහ­ර්ෂිණී ධර්ම­රත්න
 

සුවච කීකරු එහෙ­යියෝ

එලෙස දවස එළැ­ඹුණේ
එත­රම් ම බලා­පො­රො­ත්තු­වෙනි

ගියේ මහ­ජ­න­තාව
ඡන්ද පොළ­ව­ලට
එක ම එක මිනි­සකු
“ඔව්” යැයි කෑග­සනු මෙනි

ප්‍රජා­ත­න්ත්‍රීය පාල­න­යක් කරන බැව්
විවේ­ච­න­යට ඉඩ කඩ ද නිද­හස ද
බලය සහ අව­සර ද ඇති බැව්
ජන මතය ක්‍රියා­වෙහි යොදන බැව්
පෙන්ව­න්නට ය

ප්‍රධාන ම සුවච කීකරු බලු රාල
කී දෙය නම්
පත්වුණ රාජ්‍ය පාල­න­යට එරෙහි වන
යමෙක් වේ නම් ඔහු
ඇඟි­ල්ලක් ඔස­වනු! යන්නයි

ඇඟි­ල්ලක් නො එස­වුණි
සැවොම එක් බාහු ඇත්තක් වුණි
ඔවු­නට අහිමි වී ගොස් තිබුණි
උදා­ර­ත්වයේ බාහුව

අබ්දෙර් රහ්මන් ලුව­නිස්

ඇල්ජී­රි­යාව
 

පරි­ව­ර්ත­නය - කරු­ණා­ති­ලක හඳු­න්ප­ති­රණ
 

කාව්‍යා­නු­භූති

කව් ගී සරින
නන් තුටු හඬින
පිරි­පුන් රථය
නැව­තින මෙවර
ලුණු ලේවා­ය­කට...

බැස අප නඩය
ලේවා පෙදෙස
නර­ඹන රිසින
දිව යති එදෙස

විස්මෙන් සසල
හැඟු­මින් ඉහින
උන් හැම දසත
නර­ඹති තුටින

ගිනි­යම් අහ­ස‍
­ලෝ­දිය පොළොව
හිමි කෙත් මැදක
ලුණු කඳු අදින

කම්කරු කතුන
දුක දැක නඩය
සුසු­මන් හෙළත
කම්පා සිතින

තැන තැන වැටුණ
ලුණු ගෙන අතට
නඩයේ සැවොම
ආපසු ඇදෙත

දිව ගා එ ලුණු
හැර රිය කවුළු
තිත්ත­යි‍ ­රො­සින
විසි කර දමති

නොකෑ මුත් ලුණු
දෙතොල ලෙව­කමි හෙමි­හිට
සුළඟ හා මුසු ව ආ
ලුණු අංශු රැඳී ඇති

ඉසි­යුම් ලුණු රසය
පිවි­සෙන හදට හෙමි­හි­ට‍
­සැප දුක් සම සම ව ගත්
එ කතුන් මැවෙයි මා සිත

නිමල් උඩ­ගෙ­දර

(අන්තර් රාජ්‍ය සේවා නිර්මාණ පද්‍ය රචනා - දෙවන ස්ථානය)

මර­ණය

නිසල වෙන්න හිත
සසල සිතු­විලි යට කර
පතන පැතුම කෙළ­වර
ළදරු සුදු මලකි ය, ඇති

ජගත් චන්දන අධි­කාරි
 

තැව­රු­මකි

මේද තැව­රු­මක් වගෙයි ඔබ
යාන්ත­මට සිතේ දැවටී සිටින
හීන් සීරු­වට රස­වත් කරයි
ජීවිත අවුළු ගෑවි ගෑවී සිට
කාන්ද­මක් සේ ඇදු­ණත්
සුමි­යුරු රූ දැන්වී­මට
වාන් දමනා සෙයින් රෝ කරයි
හද නොදැ­නීම මඳින් මඳ
යාන්ත­මි­න්වත් ගැල­වෙ­න්නට
මසි­තට නැත ඉඩ
පාන්ද­රත් රැයෙන් දැවටේ ඔබ ම
හද පුරා නො තකා අන් සැම

සුනිල් ලීවා­නගේ
 

අසනු මැන පෙම්බ­රිය

ඉඳින් පෙම්බ­රිය, අසා හිඳිනු මැන
‍ඔබේ පෙම්ව­තාගේ කතාව
මිනි­සෙකු සතුව ඇති ඔහු­ගේම සොවක්
ඔහුගේ ම මිතු­රන් ඔහුව පෙළූ විට

එවිට ඔහු දැන­ගනු ඇත...
මිතු­රන් සැම විටම අවංක නොවන බවත්
ඔවුන්ගේ වද­න්වල ඇත්තේ...
ගිණිය නොහැකි කුඩා අළු පම­ණක් බවත්

නමුදු ඔහු වෙතට
සෙමෙන් විත් කවුරු හෝ
මුදු ලෙස ස්පර්ශ කරන්නේ නම්...
ආද­ර­යෙන් ඔහුට සල­කන්නේ නම්...

ඔහු දෙඅත් රැ‍ෙඳ­නවා නම්...
ඇගේ මුදු, වට­කුරු ළය­ම­ඬල‘තර...
නිවෙනු ඇත, ඔහුව පෙළූ ශෝක­යෙන්...
නිවෙනු ඇත ඔහුගේ සිත!

ජේම්ස් ෙජායිස්

පරි­ව­ර්ත­නය - ඩී. තිලක පිය­දාස

(එතෙර තෙසි­තක කවි කාව්‍ය සංග්‍ර­හය)

එතෙර කවිය

ඇල­ස්ට්‍රොප්

ඔව් මට මතකයි ඇල­ස්ට්‍රොප් නම් වූ නම
එක් උණු­සුම් දහ­ව­ලක එහි නැවැ­ත්වූවා
මා ගමන් කළ දුම්රිය කිසිදු හේතු­වක්
නොමැ­තිව, ඒ ජූනි අග භාග­යයි.
දුම්රියේ අඟුරු දුම් නගන හඬ සමඟ
මගි­යෙකු උගුර පාදන හඬ ද ඇසිණ.

කිසි­වෙකු බැස ගියේද නැත
කිසි­වෙකු දුම්රි­යට ගොඩ වූයේද නැත
හිස් දුම්රිය වේදි­කා­වකි
ඇල­ස්ට්‍රොප් නම් නාම පුව­රුව දුටිමි.

විලෝ ගස් තණ බිම් මතින්
නැගී සිටි අපූ­රුව
ගස් කොළන් සිසාරා හමා එන
විලෝ සුවඳ, කළු­කර නැගෙන
අහස පර­යයි,
කළු කුරු­ල්ලෙකු ගේ මියුරු නද
කන වැකිණ, ළඟ පාතින්ම.
ඉන් එපිට ඈතින් ඈතින්
ග්ලොස්ට­ර්ෂ­යර්, ඔක්ස්ෆ­ර්ඩ්ෂ­යර්
මෙන්ම තවත් ගී ගයන
බොහෝ කුරුල්ලෝ ද වෙති.

එඩ්වර්ඩ් තෝමස්

එඩ්වර්ඩ් තෝමස්

ඉංග්‍රීසි ලේඛක එඩ් - වර්ඩ් තෝමස් කවි­යකු වීමේ බලා­පො­රො­ත්තු­වක් නොතිබූ කලෙක ලිවූ මෙම කවිය අද වන විට ඉංග්‍රීසි සාහි­ත්‍යට ආවේ­ණික වූ රස­ය­කින් පිරි කවක් ලෙස ලෝක ප්‍රසි­ද්ධි­යට පත්වී හමා­රය. මෙම කවි­යට පාදක වනුයේ ඔහුගේ සැබෑ අත්දැ­කී­මකි. ඔහු 1914 වසරේ ජුනි මාස 24 වැනි දින ලන්ඩ­නයේ සිට ලොඩ්බරි බලා යන ශීඝ්‍ර­ගාමී දුම්රි­යෙන් තම මිතු­රකු වන රොබර්ට් ෆෝර්ඩ් හමු­වී­මට යමින් සිටි අව­ස්ථාවේ එම දුම්රිය කිසිදු හේතු­වක් නොමැ­තිව ඇල­ස්ට්‍රොප් නම් කුඩා දුම්රිය ස්ථාන­යක නව­ත්වන ලදී. එහිදී ඔහුගේ සිතට නැගුණ සිති­විල මෙහි කියවේ. එයින් දුක, සතුට, තනි­කම හා සෞන්දර්ය මනාව ඉදි­රි­පත් කොට ඇති බව විචා­ර­ක­යින් සඳ­හන් කරයි.

එඩ්වර්ඩ් තෝමස් කවි­යකු වීමට ප්‍රථම පුව­ත්පත් කලා­වේ­දි­යකු, ලේඛ­ක­යකු හා නව­ක­තා­ක­රු­වකුව සිටි අතර ඔහුව කවි ලිවී­මට උනන්දු කළේ ඔහුගේ මිතු­රකු වන රොබර්ට් ෆෝර්ඩ් විසින්ය. ඒ එඩ්වර්ඩ් යම් මාන­සික පීඩ­න­ය­කට පත්ව සිටි කාල­ය­කයි. නමුත් එවිට එඩ්වර්ඩ් පවසා තිබුණේ පීඩ­න­යෙන් මිදී­මට කවි ලිවී­මට තමා සූදා­නම් නැති බවයි. ඔක්ස්ෆර්ඩ් හි උගත් එඩ්වර්ඩ් පසු කලෙක දෙවන ලුති­න­න්ව­ර­යෙකු ලෙස හමු­දා­වට බැඳුණු අතර එංග­ලන්ත - ප්‍රංස යුද්ධ­යේදී අවා­ස­නා­වන්ත ලෙස මිය ගියද ඔහුගේ රස­වත් නිර්මා­ණ­යන් නම් කිසි­දින මිය නොයනු ඇත.

පරි­ව­ර්ත­නය හා සට­හන
චාන්දනී ජය­ති­ලක


කර්තෘට ලියන්න | මුද්‍රණය සඳහා

ප්‍රධාන පිටුව කතුවැකිය විශේෂාංග සත්මඬල ව්‍යාපාරික සිත් මල් යාය තීරු ලිපි රසඳුන අභාවයන්