කර්තෘට ලියන්න | මුද්‍රණය සඳහා

 
සිතුලිය

වරද

ස්වාමිනි
නැඟි සිටින්න
මගෙ වර­දට සමා­වන්න ස්වාමීනි
එය මගේ‍ ­නොව
සිතෙහි වර­දකි
නැත ස්වාමීනි,
සිතෙහි නොව
ඉ­ඳු­­රන්ගේ වර­දකි
සිත නොත­කන ඉන්ද්‍රියෝ
එවෙ­ලෙහි
බල­වත්ව නැඟි සිටි­යෝය
ඔබ මිස
අන් කිසි­වකු නොහ­ඳු­නන
මගේ සිත වර­දෙහි ඉන්ද්‍රි­යන් හා එක් නොවීය
නැගී සිට සමා­වන්න ස්වාමීනි
මම නැගි සිටි­යෙමි
නැගි සිට
ඇගේ අත් පා බැද
රුක් අත්තන ලැහැබ අත­රින්
ඈ ඔස­වා­ගෙන ගොස්
පුළුල්ව ගලා බස්නා ග‍ඟෙහි
ගැඹුරු තැන­කට විසි­කොට
මහත් හඬ නඟා
කැළැ­ඹුණු දිය,
යළිත් ශාන්ත වන තෙක් බලා සිට
ආපසු ඇවිත්
සය­නයේ වැතිර
නෙත් පියා ගතිමි

ජී.බී. සේනා­නා­යක 1913 - 1984

කෙටි­ක­තා­ක­රු­වකු නව­ක­තා­ක­රු­වකු මෙන් ම කවි­යකු වූ ජී.බී. සේනා­නා­ය­ක­යන් උපත ලද්දේ 1913 ජූලි මස 10 වැනි­දාය. මිතු­රිය, ගමන සහ මුළාව පළි­ගැ­නීම ජී.බී. සේනා­නා­ය­ක­යන් විසින් රචනා කරන ලද කෙටි­කතා සංග්‍රහ වේ. සිංහල සාහි­ත්‍ය­යට නිස­දැස් කවිය හඳුන්වා දීමේ පුරෝ­ගා­මියා වන ඔහු මුලින් ම පළි­ගැ­නීම කෙටි­කතා සංග්‍ර­හයේ රුව දැකීම, දෙවි­යන් මැරීම ආදි වූ රචනා කිහි­ප­යක් ම ඇතු­ළත් කළේය. දැල්ක­වු­ළුව සහ වඳිමි ඔහුගේ කාව්‍ය සංග්‍රහ වේ.

මේධා චාරු­මුඛ වර­දත්ත රළ බිදුම අව­ර­ගිර නව­කතා මෙන් ම මහා ලෝබය, හාල්මැස්සා, මල්කු­මාර ආදි සුරං­ගනා කතා ද රචනා කර ඇත්තේ ය. විනි­වි­දිමි අඳුර නම් ස්වයං චරි­තා­ප­දා­නය ද ලියා ඇති ජී.බී. සේනා­නා­ය­ක­යන් ජීවි­තයේ සැඳෑ­ස­මය ගෙව­මින් සිටි­යදි දෑස් අඳ භාව­යට පත් මේ ලේඛ­කයා විනි­වි­ඳිමි අඳුර රචනා කර ඇත්තේ ඒ කාල­යේ­දීය. විචාර කෘති කිහි­ප­යක් ද රචනා කර ඇති ජී.බී. සේනා­නා­ය­ක­යන් සාහිත්‍ය සූරි සම්මා­න­යෙන් ද පිදුම් ලබා ඇත්තේය. ඔහුගේ අභා­වය 1984 දී සිදු­වීය.

කන්ද පාමුල පටා­චාරා

දිවා රෑ කඳුළු හෙළු ආකහේ නිදන සඳ
ඒ කඳුළු පිස දමා අවදි වුණි­ අ­ර­වින්ද
සීත සළු උනන විට තුටින් මීරි­ය­බැද්ද
හිතක් පපු­වක් නැතුව නුඹ දැපුවෙ ඇයි­ කන්ද...

අඩ නින්දෙ මා ළයේ දැව­ටිච්චි කිරි­ සු­ව­ඳ‍
­මිහි කුසේ හංග­ගෙන මිරි­ක­ගෙන පණ­ කෙන්ද
හිස පොළොවෙ ගසා­ගෙන හඬන හැටි මේ කන්ද
නුඹට මා කළ වරද කියා­පන් මට­ කන්ද

උපන් දා පටන් හරි හම්බ කළ­ සේ­ස­තද
දෙපා සිවුපා විහඟ ගස් වැල් ද වන­ මල්ද
දලු නෙරේ නෙළා ගෙන එන්න ගිය මගෙ ­හි­මිද
සළ­කු­ණක් නොත­බාම නුඹ කොතැ­න­ හැං­ගු­වද...

සුසුම් බිම අතු­රලා දුක කියා අපි වැන්ද
කඳුළු අර­ගෙන ඇවිත් පඬුරු අතු අග බැන්ද
සංහි­ඳත් ඉදි­රිලා දෙවි­යනේ ඔබ කොහෙද
ඇවි­ලෙනා ගිනි කන්ද නිවන්නේ දැන් කවුද...

නිර්මලී කරු­ණා­රත්න
 

හිනා­වෙන්න

එපා න‍ඟේ තරහ වෙන්න
බෑමට එය දරා­ගන්න
පුරුදු ලෙසින් සිනහ වෙන්න
මගෙ දිවියේ ජය ලබන්න
සිනහ පිරුණු ඔ‍බගෙ වත
නිහඬ නිසං­සල ඔබේ වත
සිහි­වෙයි නිති ඔබේ දෙනෙත
එපා න‍ඟේ තරහ වෙන්න
කෙනෙක් යාලු මාත් එක්ක
පුරුදු ලෙසින් සිනහ වෙන්න
සුව­ඳයි සැමදා මිතු­දම්

සිසිර දෑස­මන් කුමාර
 

බමන බඹරු

සුවඳ මල් වෙත පිය­ඹලා යන
මලින් නො නැසී තවත් මල­කට
මන්ද බඹරෝ තුඩින් රොන් ගෙන
තලා දැමුවේ වික­සිත මල් පොකුර
නුඹෙන් උග­ත්තෙමි යථා බව මං
මලින් මල වෙත රොනින් ගණි­න්නට
බලා ඉන්නා විස බඹර කැළ
මලක එතු­නොත් භයා­නක බව
පියඹා යන මලින් මල වෙත
කනින් කන පණි­වුඩ කිය­න්නට
බඳි­නවා මං නුඹේ සත්‍ය තතු
පැදි පෙළක අමුණා අකුරු

ගංගා කුමාරි
 

නැත මරණ බිය

බිඳ­කුදු බිය නොමැත
මර­ණ­යට...
මසිත බිය...
දිනෙන් දින දික්ගැ­හෙන
ජීවි­ත­යට

පී. වී. රංජිත් ෆොන්සේකා
 

වළං කටු

අසනි වරුසා දුක්ඛ පීඩා
මේඝ ගර්ජන සැඩ කුණාටු ද
අප­ම­ණක් අව් වැසි ද විඳ විඳ
ගරා වැටුණා මහා පොළො­වට

නට­බුන්ව අප විසූ මහ ගෙදර
සෙවෙල් කෑ වැඩි මහළු හුණු බිත්ති
දිරා­පත් පරාල ද බිඳුණු උළු
මතක සුන්බුන් රොඩු ද ඉවත ඇද

අලුත් ගේ පොඩ්ඩ ඉදි­ක­ර­න්නට
ගෙපල කැපු­වෙමු දිනෙක උදෑ­සන
බලා සුබ මුහු­ර්තිය
කපද්දී පස් පිඩැලි හෝයි­යට

මතු­වුණා හිටි­වන ම රතු පසින්
දැළි පාට වළං කටු
බිඳුණ මැටි වළ­ඳක
කැබලි වූ දැළි පාට අව­ශේෂ

බොහෝ බැති­යෙන්
දණ ගසා බිම
ඇහිඳ ගත්තෙමි දැළි වළං කටු
අනේ මගෙ දෙයි­යනේ

අපේ අම්මා එදා
බත් උයපු මුට්ටියේ
කැබලි දැයි මට සිතේ
අත්ල මත වළං කටු

සිඹ බලමි සෙනෙ­හ­සින්
තවම උණු­සුම්ය මේ වළං කටු
සුනු­ස­හල් සුව­ඳ ­දෙයි වළං­ කටු
බලද්දී
අම්මාගෙ සොහොන දෙස
කියැ­වුණා මට ඉ‍ෙබ්ටම

“අම්මේ මට බඩ­ගි­නියි”

කුමාර හෙට්ටි­ආ­රච්චි
 

කවියට සවිය

(ලබන 21 වැනි­දාට යෙදෙන ලෝක කවි දිනය නිමිත්තෙනි.)

රස පිරි අරුත් පිරි මිහි­රැති බස් ද­හර
යස ලෙස ගොතා නව සිති­විලි කර­ ඇ­සුර
බස සරු කරන නැණ වඩවා දෙන­ මි­හිර
අස දිස පබඳ ‘කවි’ නම ගති දන­ අ­තර

ඉසි­වරු පඬි­ව­රුන් කවියේ මහි­ම ­දැන
දිසි නැණ විදා සඳ ලක­රින් දැනු­ම­ ගෙන
විය­රණ ගණ සතර හඳුනා මිහි­ර­ මැන
කවිය පොබ කළහ නව නළු රස­ය­ දෙන

දෙද­හස් වන වසර ලැබු­මට පෙර­ ව­සරේ
එක්සත් ජාතීන් ජිනීවා අග­ න­ගරේ
මහ සමු­ළු­වෙදි අනු­මත කළ වැඩ­ අ­තරේ
ලෝ පැදි දිනය ජය තව­මත් ලොව­ පැ­තිරේ

සාහිත කලා­වට ලැදි ලොව හැම­ ර­ටම
දෑහි­ත­කාමි බස්ලැ­දි­යන් සිවු­ දෙ­සම
තුන්වන මාසෙ විසි එක්වන මුලු­ දි­නම
පැදි දින සම­ර­මින් රස කළ­ඹ­ති­ සැ­වොම

රස මව මවා බස පොහො­ස­ත් ක­ර­න්නට
රස සිති­විලි නගා නිමැ­වු­ම් ම­ව­න්නට
දෙස රැස සමය කවි සවි­යෙ­න් න­ග­න්නට
කවි­යට සවිය දෙමු තව තව­ වැ­ඩෙ­න්නට

විමල් රූබ­සිංහ
 

ජීවි­තය

රිදෙන කොට කොඳු නාර­ටිය
බර වුණා ඉඳ­ගමි
අකුරු මඟ හැරුනු අතී­තෙට
සාප නොක­රම කර තබමි

හව­සට හීනි­යට
මධු විතක් තොල­ලමි
ජිවිතේ ගැඹුරු ගීතය
ගොර­හැඩි හඬින් මුමු­නමි

උණු උණු වඩේ අර‍ෙ­ගන
හව­සට ගෙදර එමි
පොඩි කෙලීගේ හිනා­වට
මහ­න්සිය දන්දෙමි...

සමන් දේව­ග­මගේ
 

අප්පච්චි

මහ­මෙර තරම් රැක­ව­ර­ණකි මට­ ලැ­බුණේ
දස මහ සෙනඟ ආවත් බිය නැහැ ­දැ­නුනේ
ඔබ ළඟ ඇති තරම් සතු­ටක් වෙන­ කො­තැනේ
ලොව්තුරු සුවය දැනුනා නිති නුඹ­ සෙ­වණේ

දහ­සක් බුදුන් ගුණ ගැයු­වත් මදිවෙච්චි
බුදුන් ළඟට කරුණා ගුණ හිමි­වෙච්චි
සත් සමු­දුර තරම් දහ­ඩි­ය­ වැ­ගි­රෙච්චි
සිඹ සිඹ වදිමි ඔබ පා යු­ග ­අ­ප්පච්චි

මහින්ද රත්න ජය­සිංහ
 

වෙනස

විල් දියට පෙම් බැන්ද
වැහි බිඳුව
සැඩ හිරුට උරණ වී
යළිත් නිල­ඹර වෙතට
යන මහිම

පද්මිණි පෙරේරා
 

අනුල

අ‍ඩ සිය වසක් ඉස්ස­ර‍
­බේරේ ගෙද­රින්
පත්තර කලා­වට
අත් පොත් තැබූ දිරිය දිය­ණිය...

අමු කොළො­ම්තොට විසු­වත්
අම­තක නොකොට ගම රට
ලිවි සැරිය ඇල්බම්
දුහු­නන්ට අත්වැල වැ ආවැඩූ
ඔබ'ප ආද­ර්ශ­වත් ඇදු­රිඳු
තරු­ණි­යෙන් සිරි­ක­තෙන්
වනිතා විත්ති­යෙන්
දෙරණ අහු මුලු අග
අගුළු ලා හිඳී
අපේ අඟ­නුන් අවදි කළ ඔබ...

දෙවි­යන්ගේ අඩ­වි­යෙන්
රතු සෙබ­ළිය ගතින්
කටු කුරුලු කූජ­න­යෙන්
අවට ලොව සාහිත රස
අඩු නැතිව බෙදුවා ඔබ...

උන්ම­ත්ත­කයෝ පටන්
පාතාල ප්‍රේමෙන් පාරා වළ­ල්ලෙන්
පින් මඳ ගැහැනු වෙනු­වෙන්
අයු­ක්තියට එරෙ­හිව
කොතෙක් වෙහෙ­සෙ­න්නැති ද ඔබෙ අත...

සුනිලා විජේ­සිංහ
 

වන­මල්

උපත ලද විගස සත් පියු­ම­න් පි­පුණා
සැපත පළ සොඳට ගිහි­ගෙ­ය­ ක­ළ­කි­රුණා
විපත දැන අදට බුදු ගුණ නෙත ­රැ­ඳුණා
පිපෙන මුනි පුදට නෙක වන­ම­ල් සො­බනා

එල්. ගාමිණී පෙරේරා
 

වට්ටිය

වැසි නූල් යොදා විය­මන් කළ
වට්ටිය ඇය
පියස්සේ රඳ­වයි

ගොම්මනේ ගැබ තුළින් උපන්
ඇගේ දරුවා ඔහු
වට්ටියේ හොවා­ලයි

ආලෝ­ක­යෙන් පිපා­සිත ගොම්ම­නේදී
වට්ටියේ දරුවා දිදු­ලයි
පියස්සේ රැඳවූ වට්ටිය
තනි­ක­මින් වැසී­යයි

ජෝකෝ පිනුර්බෝ (Joko Pinurbo)

ජෝකෝ පිනුර්බෝ ඉන්දු­නි­සි­යාවේ සිටින අති­ශය ජන­ප්‍රිය කවි­යෙකි. ඔහුගේ කාව්‍ය නිර්මාණ කථා විලා­ශ­යක් ඇති උත්ප්‍රා­සය හා මානව හිත­වා­දය මිශ්‍ර­ණ­යක් ලෙස සැලකේ. එසේ ම යථා­ර්ථය හා සිහින ලෝකය මිශ්‍ර වූ කාව්‍ය නිර්මාණ කෙරේ හෙතෙම යොමුවී ඇත. දැනට කාව්‍ය සංග්‍රහ ග්‍රන්ථ අටක් ඔහු අතින් නිමවී ඇත.

රෝහණ ආර්ය­රත්න

සිහින

ග‍ඟේ උල්පත මතට
ගිලිහී වැටුණු සුසි­නිඳු මලක්
සමු­දුර තෙක් පාවී යාමට
සිහින දකී!

ගංගා වරු­ෂ­වි­තාන
 

දිරිය

වී රිය දිරිය එක්වූ තැන ඇත­ ස­වි­ය‍
­දි­රි­මත් වුණොත් ලෝකය ජය ගත­ හැ­කිය
ඒ ලෝක­යෙන් දෙප­යින් සිට ගත­ යු­තුය
දෙප­යින් සිටින විට කවු­රු­ත් අ­ව­න­තය

බැහැ යැයි කියා කිසි දින­ක­දි­ නො­සි­තන්න
කළ­යුතු සියලු දේ ඒ ලෙස­ ක­ර­ගන්න
අද බැහැ හෙට කියා වැඩ කල් නො­ද­මන්න
කරනා දෙයින් ඔබ සතු­ට­ට­ ප­ත්වෙන්න

කෙන­කුගේ බත් පතට පහ­ර­ක් එ­ල්ල­කර
එය දැක සතුටු වේ නම් මිනි­ස­කු­ ක­වර
ලොකු පොඩි භේද­යක් නම් නොම­වෙ­යි­ එ­වර
‍පලදෙයි ජාති ජාතිත් ඒ පවෙ­හි­ බර

ලෝ මාවතේ පැද­යන ජීවි­ත­ ර­ථය
උස්තැන් පහත් තැන් පසු­ක­ර­ යා­යු­තුය
දැනු­මත් බුද්ධි­යත් මිනි­සට මිණි­මු­තු­ය‍
ඒ හා මිනි­ස්කම අප සුරැ­කි­ය ­යු­තුය

රාණි කුසු­ම­ලතා සම­ර­සිංහ

 

සහෘදයෝ

නොගිලි­හෙමි

තණ පතක් අග
පිනි බිඳක් සේම
ජීවි­තය
ගිලි­හේද නොදැනේ
කොයි­යම්ම මොහො­තක
කොයි ලෙස
වියලි රළු පොළ­වත්
බලා­ගෙන ඉන්නවා
අයා­ගෙන ලොඹු කට‍
­දැ­තින්ම වෙර ගෙන
එල්ලෙමි බදා තණ පත
හිරු රැස් වැටී
වර්තන පරා­ව­ර්තන
හරඹ මැද
දුක් නොවෙමි
ගිලි­හීම ගැන
රස විඳිමි
නොගි­ලිහි හිඳීමේ අසි­රිය

(නෙත්සර සඳැස කාව්‍ය සංග්‍ර­හ­යෙනි)

ඉසුරු ප්‍රසංග

ජීවි­තය තණ අග රැඳි පිනි බිඳක්ය යන බෞද්ධ සංක­ල්ප­යට ප්‍රති­මුඛ ලෝකාය යථා­වාදි දැක්මක් මේ කවි­යෙන් ප්‍රතී­ය­මාන වේ.සරල ලෙස පෙනු­නද එහි අරුත් ජීවන දෘෂ්ටි­ය­ට­ස­ම­පා­තව බැරැ­රුම් වේ.කුමන මොහො­තක හෝ ජීවි­තය අපෙන් ගිලීහි ගියද එකී ජීවි­තය සීමි­න්තර කාල­යක් තුළ වැලැඳ සරු ජීවි­ත­ය­කට අර­ගල කිරීම හාඑහි දුක්ඛ දෝම­න­ස්ස­යන් උපේ­ක්ෂා­වෙන් විඳ දරා ගැනීම කවි­යාගේ ජීවි­ත­ද­ර්ශ­න­යෙන් පිළි­බිඹු වෙයි.එකී කවිය සුක්ෂම අරුත් දන­වන කවි­යක් වෙයි.

බිඳුණු පියැස්ස

ගරා වැටි මහ ගෙයකි සිහල උළු සෙවිලි කළ
මොහො­ත­කට නතර විමි එතැන පසු­ක­රන සැණ
බිඳුණු උළු කැට ගොඩකි සැකිලි මත හොවා ගත්
යුග­ඳු­රකි අවට රැඳි කාල­යෙහි බොඳව ගිය...

පෙර දි‍නක මත­ක­යෙහි ඇවි­ළෙනා පහන් සිළ
ඔබේ මුදු වත අඳියි තුන් ඉරිය ළිය­ක­මෙක
නෙක රෝග නිය පසුරු කාල­යෙන් ආතුර ව
ආත්තම්මේ සොයමි නුඹේ මුදු'ඟිලි පහස...

අතැර දා මා මෙලොව නික්ම ගිය අය බොහො ය
වැඩුණ් හේඩා අතර ඔවුන් සැරි­ස­රනු මෙන
සිහින් කෙඳි­රු­මක් ලෙද සුළඟ මා අම­ත­නුව
ඇගේ විය­පත් හඬින් කතා බොහො මුමු­ණ­නුව...

සොඳුරු මත­ක­යක නැඟි ක්ෂිතිල වු වලා රොද
නෙතු යුගින් පිස හරිමි ඔබ සඳක් වන් පිණිස

උපුල් සේනා­ධි­රිගේ

 

ඒ එච් පිය­දාස කවියා විසින් රචිත 'රතු මැණික 'කාව්‍ය සංග්‍ර­හය සිහි ගන්වන්නේ මීට දශක විස්ස­කට තිහ­කට පෙර අතී­තයේ තිබු කවි­කො­ළ­යයි.යම් සිද්ධි­යක් වටා ගෙතුන කවි රැසක් 'රතු මැණික' හි ඇතු­ළත්ය.කවි­සි­ය­යක් ඇතු­ලත් මෙහි ඇතැම් අත්දැ­කිම් ලබා ඇත්තේ ජාතක පොෙතනි. ඇතැම් අත්දැ­කිම් ලබා ඇත්තේ සමා­ජය තුළ සිදු­වන සිදු­වීම් ඇසු­රෙනි.කවියා කවි කතා සිය­යක් තුලින් සමා­ජ­යට දීමට සුදා­නම් වන පණි­වු­ඩය වන්නේ යහපත්ව ජීවත් වන්න යන්නයි. විටෙක පවෙහි ආදී­නව කියන ඔහු තවත් කවි පෙළ­කින් කියන්නේ සැකය ,සත්‍යය නොවැ­හීම නිසා මිනි­සුන් වියරු වැටෙන අයු­රුයි.

එදි­නෙදා සමා­ජය තුළ මිනි­සුන් රැව­ටී­මට ලක්වීම මාන­යෙන් අන්ධ විම ,ද්වේෂය වෛරය ආදීවු ක්‍රෝධ සිතු­විලි නිසා මිනිසා අග­ති­ගාමි වීමද, රැව­ටී­මට ලක්වී­මෙන් ජීවි­ත­ය­නැති නාස්ති කර­ගන්නා පිරිස ද බේබ­දු­කම නිසා ජීවිත වනසා ගත්ත­වුන් ආදි වු නෙක විධ කතා තුළින් පිය­දාස කවියා සමා­ජ­යට යහ­පත් පණි­වුඩ දීමට උත්සාහ දරා ඇත. ඔහුගේ 'රතු මැණික' කිය­වද්දි අතීත කවි කොළ­කා­රයා පම­ණක් නොව හිටි­වන කවි­යාද අපට සිහි ගන්වයි.
පාසලේ නවක වද සිදු­වී­මක් නිසා සිය­දිවි නසා ගත් සිසු­වි­යක පිළි­බ­ඳව පියදා කවියා මෙසේ ලිය­න්නේය.

'මව් පිය­නගේ බැහැ මට හිත රිද­වන්න
තිර­ණ­යක් කළා ඇය ලොව හැර යන්න
ලියු­මක් ලියා තැබුවා තතු දැන ගන්න
ගෙල වැලලා ගත්තේ පාඩ­ම­කුත් දෙන්න'


ලංකාවේ සීමාසහිත එක්සත් ප‍්‍රවෘත්ති පත‍්‍ර සමාගම
© 2015 සියලු හිමිකම් ඇවිරිණි.
ඔබගේ අදහස් හා යෝජනා අපි අගයන්නෙමු
[email protected]